Zapraszam na szkolenie
WARSZTAT TERAPEUTY
Terapia dzieci i młodzieży z doświadczeniem traumy rozwojowej
Założenia
Doświadczenie traumy rozwojowej w znaczący sposób wpływa na kształtowanie tożsamości człowieka wymuszając budowanie mechanizmów chroniących go przed naporem sytuacji przekraczających możliwości radzenia sobie. Mechanizmy obronne powstają na różnych poziomach funkcjonowania: poznawczym, emocjonalnym, fizjologicznym i behawioralnym.
Kiedy trauma ma charakter relacyjny, dodatkowo determinować będzie wzorce budowania relacji z innymi ludźmi i szerzej – ze światem zewnętrznym, ale najbardziej – z samym sobą. Terapia dzieci z doświadczeniami traumatycznymi wymaga zatem:
- z jednej strony rozumienia kontekstu, w jakim dziecko wzrasta oraz znaczenia i funkcji objawów, jakie powstają na skutek sytuacji urazowych,
- z drugiej – udzielenia pomocy opiekunom dziecka w niwelowaniu sytuacji dla niego stresotwórczych
- oraz tworzenia warunków terapeutycznych, w ramach których dziecko może być wspierane w rozluźnianiu powstałych obron i sięganiu po spontaniczne, swobodne sposoby interakcji ze światem i z innymi ludźmi.
W ramach dwudniowego szkolenia proponuję pogłębienie tej tematyki w praktyczny i uporządkowany sposób. Będzie to okazja zarówno do poszerzenia wiedzy teoretycznej, jak i refleksji, namysłu nad procesami terapeutycznymi prowadzonymi przez uczestników szkolenia.
Tematyka
- Potrzeby i etapy rozwojowe dzieci i młodzieży. Aspekty rozwoju poznawczego, emocjonalnego i behawioralnego.
- Wpływ doświadczeń o charakterze traumatycznym na psychikę, emocjonalność i fizjologię dziecka/nastolatka (kontekst neurobiologiczny; elementy teorii poliwagalnej).
- Długoterminowe konsekwencje doświadczeń urazowych w postaci objawów chorobowych, zaburzeń funkcjonowania emocjonalnego i relacyjnego.
- Rozpoznawanie obron i ich znaczenia uwidaczniających się na różnych poziomach funkcjonowania człowieka.
- Szerszy kontekst systemowy jako punkt odniesienia w rozumieniu sytuacji dziecka i dynamiki rozwoju relacji terapeutycznej (znaczenie przeciwprzeniesienia i uwikłania systemowego terapeuty).
- Różnice w terapii dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych z doświadczeniem traumy relacyjnej.
- Budowanie kontaktu i etapy cyklów pracy terapeutycznej z młodą osobą po doświadczeniach traumatycznych.
- Możliwości i ograniczenia terapii dzieci i młodzieży z doświadczeniem urazowym. Co jest sukcesem a czym jest porażka w pracy z dzieckiem?
- Pogłębiona analiza wybranych przykładów terapii dzieci/młodzieży wniesiona przez uczestników szkolenia.
dr Marta Kochan-Wójcik
Doktor nauk humanistycznych w zakresie psychologii.
Dwudziestoletni staż pracy na Uniwersytecie Wrocławskim – najpierw na stanowisku starszego wykładowcy w Centrum Edukacji Nauczycielskiej, a następnie w Instytucie Psychologii na stanowisku adiunkta w Zakładzie Psychologii Klinicznej i Zdrowia.
Szkolenie stacjonarne
- Termin: 28-29.10.2023 (sobota-niedziela) w godz. 9:00-14:30
- Miejsce: Wrocław, ul. Poniatowskiego 2/45 (grupa do 8 osób) lub siedziba fundacji NON LICET (grupa powyżej 8 osób).
- Szkolenie prowadzone jest dla pracowników Fundacji NON LICET. Grupa zamknięta